Знайшли помилку? Виділіть частину тексту і натисніть CTRL + Enter

Діалог про віру: коли слід випікати паску. Продовження дискусії

12:07 14.04.2017
898

Декілька днів тому в рамках рубрики "Діалог про віру" на нашому сайті з'явилася стаття, у якій священик, відповідаючи на запитання читачів, ділився рекомендаціями, коли слід випікати паску. Він говорив, що віруючі люди стараються зробити наведені справи до вечора середи Страсного тижня.

Кандидат історичних наук Алла Дмитренко розповідала, що раніше в селі Черче Камінь-Каширського району в п’ятницю пекли «чорну паску», тобто з житнього борошна, а в суботу – з пшеничного.

Власне, у наших читачів виникла дискусія з цього приводу, мовляв, чому рекомендації настоятеля не співпадають із народним звичаєм-традицією нашого району при випіканні паски? Адже сам процес випікання дуже здобного пшеничного хліба має глибоко сакральне значення.

Настоятель Свято-Петро-Павлівського храму села Підцир’я Сергій Михалюк відповідає:

«Я теж читав статтю « Традиції: у Черчі пекли «чорну паску»». Пані кандидат історичних наук Алла Дмитренко підкреслює: «Великодні обряди мають давнє, дохристиянське коріння. Традиції і ритуали переплелись, однак варто пам’ятати, що це велике християнське свято...». Тому немає нічого дивного, що мої «рекомендації» не зовсім співпадають з тим, що викладене у вищезгаданій статті.

Відповідаючи на питання про те, коли рекомендовано випікати паски, я намагався понад усе поділитися власним досвідом, як поєднати підготовку до Великодня та відвідування богослужінь Страсного тижня.

Кожен, хто прочитав статтю ладен сам обирати, як та коли що робити. Для віруючої людини останні дні Великого посту понад усе наповнені духовним змістом Страждань, Смерті та погребіння Спасителя, які Православна Церква молитовно переживає під час богослужінь...".

Зазначимо, що свої запитання священику ви зможете надсилати журналістам Район.Камінь-Каширський:

1) на адресу електронної пошти - kamin.rayon@gmail.com або nestorlipich@gmail.com;

2) в соціальні мережі Facebook чи Вконтакті.

Коментарі

Камінь

13:08 14.04.2017

"Традиції і ритуали переплелись, однак варто пам’ятати, що це велике християнське свято...": якщо читати Старий Завіт то Ми можемо впізнати коли люди почали пекти та споживати Паску яка й до сьогоднішнього часу зветься тими словами ПАСКА, а це більш як дві тисячі років. Навіть не Християнське свято але й ДоХритсиянське як усім відомо. Коли Ісус Христос споживав зі своїми учнями свою Паску й говорив про те, що це Тіло Моє то він ЇЇ споживав у той день коли Древні Ізраїльтяни встановлювали Цей День ще раніше. Й коли наший не скажу доморощений священник вибачте на слові розказує про свої тут "рекомендації" то він фактично порушує свої канони, своєї ж Церкви й тому сьогодні бачимо як він фактично у Нас перед Нами вибачається за свої "рекомендації". Про те хто не грішний, Я також грішний.

Я-Оленка-зміючка

17:24 14.04.2017

Жидівське свято Песах - найзначущіше свято жидівіського народу, припадало на березень-квтень і тривало 7 днів. Воно виникло в ті часи, коли жидівські племена були кочовими і малочисельними, займалось тільки скотарством. Це свято було приурочене вигону тварин на пасовище. Під час свята в жертви приносили ягня чи козеня духам плодючості, сподіваючись на великий приплід отар. Після того як Мойсей водив племена по пустині, а пізніше юдейським племена вдалось в дуже жорстоких війнах відвоювати малопридатні для землеробства землі, вони осіли і перейшли до землеробства та єдинобожжя. Тому в них запровадили свято Мацуот в жертву приносили спечені прісні коржики - маци. З часом ці два свята об'єднали в одне Песах, А дальше по Євангелії. Але чому Христос з апостолами зібравшись таємно, святкували (Тайна Вечеря), адже жидвське свято Песах ще не наступило. І яку тайну відкрив Христос апостолам?... а ми за ними повторюємо:"Вечері Твоєї тайної сьогодні Сину Божий, мене (причасницю)причасник прийми, бо ворогам Твоїм тайни не повім і поцілунку не дам Тобі як Юда, але як розбійник сповідаюся Тобі". А тепер треба провести паралель з випікання паски на наших теренах, використавши наші давні традиції, які з покоління в покоління передають бабусі та матері. Хоча багато з нас сьогодні пояснити значення того чи іншого ритуалу не може та й не задумується над ними, тому містерію Переходу від Смерті до Життя, яку святкує весь християнський світ, ми спрощуємо і матеріалізуємо до паски, яєць і ковбаски...

Sterh

19:52 14.04.2017

Продовжуючи розмову про Великодні традиції, яка розпочата на сайті ще 11квітня ц.р., потрібно пояснити людям - нема і не може бути єдиних чітких вимог, канонів чи усталених традицій щодо послідовності та часових рамок при святкуванні Великодня. Є традиція різних місцевостей, навіть сіл, як от у Черче, про яку мало хто знав навіть у Камені, не кажучи про православ'я української традиції навіть однієї конфесії. До слова, конкретна дата самого Великодня різна у різних вітках Християнства, у т.ч. і її православного крила у різних країнах. Цьогоріч, православна і католицька Паски співпали, але так буває не завше. Та й регламентування, як таке, не зовсім доречне, оскільки фактор вільного часу у господинь, скажімо, середньостатистичних поліських сіл та українських міст, які мають щоденну працю з 9 до 18 год. - різне. Чимало з останніх дедалі частіше купує готову Пасочку у супермаркеті чи приватному магазині випічки. Проблемою РПЦ, в лоні якої перебуває православна церква московського Патріархату, полягає ще й у тому, що вона не прагне йти у ногу з часом і розвитком цивілізації, про що свідчить відмова її очільників взяти участь у минулорічному Всеправославному Соборі на Криті. Саме тому частина православних у східноєвропейських державах церковні свята все частіше відзначає разом з католиками, особливо це стосується Різдва та "прив'язаних" до нього інших релігійних традицій. Бо хочеш того чи ні, через сучасні засоби комунікації, інтернеттехнології люди уніфікуються у своєму світосприйнятті, у т.ч. і щодо самого Великодня. Одні вважають його кульмінацією саме п'ятницю, коли Ісус ішов на Голгофу для свідомої самопожертви через людські гріхи і во ім'я їх спасіння, тим самим "Смертію смерть поправ". А інші - неділю, коли відбулось саме Воскресіння Господнє... Теологи, використовуючи ці та інші особливості світосприйняття, й ведуть старі, як Світ, спори поміж собою, полемізують хто з них найближче до Істини... Бог - відповідають їм не обтяжені глибокими знаннями Євангелії віруючі, і вони таки мають у цьому

Sterh

20:05 14.04.2017

Перепрошую, моя помилка, в кінці слід читати: "... і вони таки мають у цьому рацію..."

Читач

20:42 14.04.2017

Яке відношення має випікання здобної булки , паски до святкування воскресіння ІСУСА Христа? ????????????

Читач олені зміючці

20:55 14.04.2017

Шановна пані Оленка ви задумуєтесь над текстом який скопіювали з сумнівних ресурсів" Це свято було приурочене вигону тварин на пасовище." звідки їх виганяли? ????????

Читачу

22:42 14.04.2017

Даремно ви нападаєте на Оленку, вона давно демонструє належну ерудицію в релігійних питаннях, зрілість? розуміє внутрішні церковні процеси. На рахунок Гебрейсьеого Пейсаха вона також, як на мене, висловилась доволі чітко та дотепно. А худобу зі стайнь виганяли на літні пасовиська, полонини - що ж тут незрозумілого?

Я-Оленка-зміючка

23:02 14.04.2017

Читач
20:42
Читайте уважно останнє речення "містерію Переходу від Смерті до Життя..."

Я-Оленка-зміючка

23:13 14.04.2017

Читач олені зміючці
20:55 14.04.2017
Ви вважаєте Старий Завіт сумнівним ресурсом?

Я-Оленка-зміючка - Sterh

00:13 15.04.2017

Кандидат історичних наук Алла Дмитренко навела дуже цінний факт, я б сказала реліктовий звичай, що зафіксований експедицією в с.Черче, випікати "чорну паску" в п'ятницю, а "білу паску" - в суботу, але жаль не подала хоча б версію причини такого прадавнього випікання паски. Тішить одне, що це в нашому районі.

Камінь

01:14 15.04.2017

"випікати "чорну паску" в п'ятницю, а "білу паску" - в суботу,": нарешті й до Мене доходить одне з можливих варіантів. Це дійсно унікальне творення народної творчості якщо можна так сказати.

Sterh- Оленці

08:00 15.04.2017

Щодо черченської чорної паски я не бачу потреби пояснення, оскільки чорний колір Паски символізує смуток від смерті Ісуса, його страждання через гріхи людські, а біла Паска - радість його Воскресіння та спасіння роду людського...

Sterh- Оленці

08:04 15.04.2017

Тому в п'ятницю печуть чорну паску - ознака смутку, а в інший день - четвер чи й суботу - печуть білу пухнасту Паску як символ радощів Воскресіння

Я-Оленка-зміючка - Sterh

12:55 15.04.2017

Виходить пане Sterh, що звичай випікання пасок розкритий, він несе в собі символіку найвеличнішого свята християн світу, яка характерна іменно нашому народові - Великдень. Шкода, що ми не почуємо версії кандидата історичних наук Алли Дмитренко чи когось із священиків. Хіба просити редакцію сайта, щоб п.Алла Дмитренко прокоментувала додатково. Розкриття народного звичаю випікати паски в селі, яке свою назву має від черців(ченців) очевидне, коли вважати що цей звичай затримався з приходом християнства на наші терени. А якщо він старіший? тобто ще часів яйце-райце? а воно в нас червоного і жовтого кольору!??.. тоді як бути?...

Камінь

14:36 15.04.2017

"Щодо черченської чорної паски я не бачу потреби пояснення, оскі.....": О, я чомусь також так подумав але добре було б як би автентохи самі про це розказали.

Sterh-Оленці

15:32 15.04.2017

Приємно мати полеміку з людьми, котрі бачать світ дещо ширше, аніж може пояснити священник простій людині в церкві того патріархату, якому щойно самому виповнилося чуть більше чотирьох століть. Звісно, що українські землі мають свої дохристиянські традиції, котрі ще у трипільський період, а це 3-5 тис. років, були доволі високого рівня. Знайдіть в неті праці Михайла Якубовича, канд. наук, виклаидача Острозької академії, який описує Волинь з перекладів арабських мандрівників і Вам багато чого стане зрозумілим. Наприклад, те що відстані до великих міст міряли не від Києва, а від Пересопниці...

Sterh - Оленці

16:05 15.04.2017

В продовження теми щодо пізнання своєї історії, яку нещадно впродовж століть спотворювали поляки, московити та інші зайди на руські землі, аби не забирати напередодні свят багато уваги, скажу наступне. Ми щойно знаходимо автентичні докази того, що Волинь, як і велика Україна, є праматір'ю багатьох народних звичаїв, обрядів та традицій. Росія на Волинь прийшла тільки після третього розподілу Польщі, себто у 1795 році. А до цього Луческ був місцем творення європейської історії, а Велика Волинь в трикутнику Володимир, Пересопниця, Белз була територією формування певних європейських традицій, особливо після того, коли доньки Ярослава Мудрого у якості невісток стали родоначальницями монархій Європи. Батько Данила (якого московити з поляками штучно обізвали Галицьким, аби відвести увагу від справжньої столиці Князівства у Хелмі, де він і похоронений) як особистість сформувався на Волині. Волинь довгий час була потужною складовою Великого Князівства Литовського, яке свої Статути та Право майже до 18 століття писало руською мовою. І ще багато чого ми не знаємо, оскільки Москва дозволяла знати лишень частку історії і ту спотворену, аби замінити українську Паску і білий хліб їхніми "Куличами". Власне з цієї причини РПЦ в особі своїх священників не хоче та й не може пояснити наших українських віковічних традицій, оскільки сама не знає до котрого берега своєї історії пристати - до справжнього свого татарсько-ординського чи ситуативного дніпровсько -дністерсько-бужзького, від якого справді у 15-16 століттях почала перебирати візантійські релігійні вчення та знання, що несли в Залісся ( так звали той край за великими лісами) київські митрополити, єпископи та випускники києво-могилянської академії... Але це тема окремої великої розмови, яку варто розпочинати з нашою допитливою молоддю!

Камінь

19:45 15.04.2017

Згадалося, моя Мати яка родом з Ворокомля але яка була в заміжжі у Воєгощі також дещо раніше розказувала про ці заходи з "чорною паскою" та з "білою". Ще в К-Каширську троха було так само але потім напевно від бідності або з інших справ почали пекти тільки "білу"... Тому напевно такий звичай був не тільки в Черчі.

Sterh

20:10 15.04.2017

Чорну та білу паску можна також пояснити й значно прозаїчніше, аніж глибокою сакральною таїною у цьому. Ми ж тепер печемо білу здобну паску, а чорнийЇ/сірий хліб купуємо у магазині для різноманітного м'ясиґа з гірчицею та хроном. А колись люди ж пекли житній чи житньо-пшеничний хліб самі на опарі, заквасці. От і колись для збалансування солодкої паски соленим хлібом у п'ятницю в Черче і, можливо, у інших селах пекли "чорну"паску, а насправді святковий хліб на стіл після Великодного посту для різносолів. Просто черченці вміло це змістифікували у контексті великодних свят.

Читач читачу і оленці

22:07 15.04.2017

ще раз повторюся звідки могли виганяти худобу кочові племена , водин не мали стайні, хліва бо вони кочові худоба весь час була на пасовиську ??????!!!!!!!!!!!!!!!!!
а на рахунок джерела тобто Старого Завіту будьласка хотілось би ссилочку? ? чи слабо?

Я-Оленка-зміючка

22:10 15.04.2017

Так можна і прозаїчніше пояснити, але ж справа в тім, що такий звичай затримався подекуди і в різних областях Західної України

Я-Оленка-зміючка

10:50 16.04.2017

22:10 15.04.2017
Христос воскрес! шановний, читачу! рубрика діалог про віру, де мова йде про звичаї випікання паски і її сакральне значення, якщо вас це не цікавить, а ви переймаєтесь побутом аврамічних народів, то мені слабо з вами вести полеміку в такий Величний день. А так як ви любити читати, то погортайте Другу книгу хроніки, може знайдете відповідь для себе, простіший варіант - БЕ(біблейська Енциклопедія)

Читач Оленці

18:38 16.04.2017

Воістину воскрес!!Пані Оленко дуже радий вашому вмінню перекладати з хворої голови на здорову хочу вам нагадати що це ви розпочали мову про походженя свята ,Другу книгу хронік я переглянув але нічого про вигон худоби я не знайшов , там лише розповідається як святкували Пасху при яко мусь там цареві здається Єзекії,причому євреї вже тоді мали свою державність і відповідно вже не були кочовими, і якщо ви як ви сказали не вважаєте Старий Заповіт сумнівним ресурсом то там є одна заповідь звучить приблизно так , НЕ СВІДЧ НЕ ПРАВДИВО! раджу прислухатись. Ось цим я перш за все й переймаюсь ,тому що ви вводите людей в оману що до істиного значення свята і до цілі приходу ІСУСА ХРИСТА на цю землю, а що до рубрики то тема коли випікати взагалі до неї не має відношення , тому що ХРИСТОС не воскресав для того щоб ми випікали паску на єврейське свято Пасхи ,ні чорну ні білу не в середу не в четвер не в пятницю не в суботу . з вашого першого коментаря я погоджуюсь лише з останніми словами зі слів християнський світ. вибачаюсь за пунктуацію

Я-Оленка-зміючка

20:14 16.04.2017

18:38
Дякую за пораду, прислухаюсь. Тоді викладіть своє ПРАВДИВЕ СВДЧЕННЯ, щоб виявити мою оману, тобто, що жидівський народ не приносив кровну жертву, що з борошна першого снопа не пекли мацу, що Христос не є Паска, що тіло Христа не є хліб насущний, що Христос не Перейшов від Смерті до Життя.

Читач Оленці

21:01 16.04.2017

Христос воскрес ! Христос є Паска ! і тд але в першошому вашому коментарі про це і натяку не було. Ви не вказали жодного джерела для підтверження першого коментаря про походженя свята і тепепер видаєте правду частинами звиваючись як ...

Я-Оленка-зміючка

22:03 16.04.2017

"звиваючись як ..".Зміючка звиваючись повзе вперед. Чому ви від мене вимагаєте вказати джерело, коли ви самі не хочете викласти "істине значення свята і цілі приходу ІСУСА ХРИСТА на цю землю" .

Читач Оленці

00:26 17.04.2017

для початку шановна пані хочу вам вказати джерело про походження свята яке ви мабуть свідомо оминаєте щоб невидати свого невігластво в першому коментарі ,це Старий Завіт Книга Вихід голова 12 з 1-го по 28 вірш в 15 вірші сказано мацу. дуже порадувало що ви мене зрозуміли в ... я просто полінувався дописати якій наступали на хвіст. прошу поки що не коментувати бо для повної відповіді мені потрібно трішки підготуватися щоб вказати вам точні посилання

Камінь

11:11 17.04.2017

"ХРИСТОС не воскресав для того щоб ми випікали паску на єврейське свято Пасхи ,ні чорну ні білу": не слід пов"язувати буквально "чорну" та " білу" із тим що Христос воскрес. Тут раніше говорилося, що слов"яни могли мати де-які дохристиянські звичаї й тому говорити буквально що це так і дійсно так то не слід. Учора під час Великоднього дійства професор говорив майже зовсім інше з того питання про яке ми дискотуємо. Тому історична правда може бути зовсім інакшою ніж на справді і не слід шукати букву. Головне віра як ото у Наших братів, говорить:"зігрівали кожного, хто в цю, дійсно, особливу Пасхальну ніч, жертвуючи своїм комфортом, був поруч із Матір’ю Божою, жінками-мироносицями та святими апостолами, ".????

Я-Оленка-зміючка

11:18 17.04.2017

Згода! Я притримаю своє невігластво і дам вам час, щоб ви конкретно наступили мені на хвіст.

23 липня
Сьогодні
Вчора
21.07.2018
20.07.2018
19.07.2018
18.07.2018
17.07.2018
16.07.2018
15.07.2018
14.07.2018
13.07.2018
Підписатися на наші новини
*ви у будь-який момент зможете відписатися від наших новин