Як відроджують автентичні костюми Камінь-Каширщини. ФОТО

24 Серпня 2019, 12:34
Як відроджують автентичні костюми Камінь-Каширщини 4087 Джерело: Макс Левин
Як відроджують автентичні костюми Камінь-Каширщини

Ткацька майстерня «Серпанок», яка займається відтворенням одягу Великої Волині кінця ХІХ – початку ХХ століття, представила оригінальний костюм Камінь-Каширського району.

LB.ua взяв участь у фотосесії в костюмах, пошитих в рамках проекту громадської організації «Центр дослідження і відродження Волині», і розповідає детальніше про строї, які вдалося реконструювати та відтворити.

У місті Радивилові Рівненської області знаходиться ткацька майстерня «Серпанок» – один із проектів Володимира Дзьобака, який вже більш як 10 років займається дослідженням і відтворенням українського одягу. На чолі з паном Володимиром команда їздить селами, шукає частини єдиного цілого – строїв українців, які мешкали на Великій Волині на зламі століть. Територія Великої Волині простягається також на південний захід Білорусі та схід Польщі, в Україні ж не обмежується Волинською областю, а охоплює частини Житомирської, Рівненської, Хмельницької, Тернопільської та Львівської областей.

Володимир Дзьобак та шеф-редактор LB.ua Cоня Кошкіна
Володимир Дзьобак та шеф-редактор LB.ua Cоня Кошкіна

Знайшовши речі, майстрині ретельно їх досліджують і відтворюють. Утім, не все так просто – у своїй роботі «Серпанок» прагне використовувати матеріали, близькі до автентичних, а для цього спочатку треба було відновити технологію їх створення.

ТЕХНОЛОГІЯ

«Мій прадід (батько діда по чоловічій лінії) взимку займався ткацтвом. Якось зимового вечора 2010 року я вирішив, що було б цікаво спробувати його ремесло відродити», – розповідає Володимир Дзьобак, керівник ГО «Центр дослідження і відродження Волині». «Та батько сказав, що відновити автентичне ткацтво нереально. Воно відмерло ще в 50-роках минулого століття, – продовжує він. – Але я така людина, що труднощі лише додають натхнення. Нічого неможливого не буває, якщо є справжня мрія. Ми почали з того, що шукали старі верстати по селах. Насправді, то переважно були вже просто дрова. Я почав шукати людей, які могли б їх зібрати».

Після того, як верстати зібрали, протягом трьох років команда шукала людей, які навчили б майстринь ткати. Однією з таких вчительок стала пані Надія Горак, майстриня зі Львова, викладачка відділу художнього ткацтва Львівського коледжу декоративного і ужиткового мистецтва імені Івана Труша.

У «Серпанку» почали з простого полотна, а потім опанували і складніші техніки ткацтва.

Згодом була створена і торгова марка «Волинський серпанок», яку, за словами пана Володимира, знають уже не лише в Україні.

Утім, відродити напівзабуте ремесло виявилось не найскладнішою частиною місії.

Серпанок із назви – особливе полотно, яке ткали на території історичної Волині із середини XVI століття. Дуже тонка, тендітна тканина використовувалася для пошиття весільного й урочистого вбрання, а для її створення використовувався особливий льон, який називався «лущик».

«Ця унікальна нитка для волинського серпанку виготовлялася з так званого «лущика», або «стрибунця». В чому його особливість? Зерно не має рівного дозрівання, його важко зібрати. Цей вид льону з коротким стовбуром за радянських часів просто знищувався (і наразі в Україні не вирощується, – прим.). Лише з такого виду стебла, за словами багатьох науковців, українки отримували ту саму надтонку нитку, яка і є одним із секретів серпанку», — пояснює Володимир Дзьобак.

За словами Володимира, наукова співробітниця Рівненського краєзнавчого музею Алла Українець із самого початку застерігала, що відновити сам серпанок майже неможливо – не лише через брак сировини, а й через втрату технології виготовлення серпанку. Але дослідники знайшли зразки серпанку у скринях, закупили потрібний льон за кордоном, зібрали верстати і почали роботу. На все це знадобилося три роки.

«Ми об’їздили надзвичайно багато музеїв в Україні, де були снопки льону. В одному із них ми випадково знайшли сніп того самого “стрибунця”. На щастя, він був не обмолочений. Нам вдалося зібрати потрібні зернини. Наразі у нас вже є 15-16 мішків «лущика». Поки що нитку ми з нього не робили. Але з часом почнемо робити і її», — говорить Володимир.

Наразі мова йде про популяризацію серпанку за кордоном, і «Центр дослідження і відродження Волині» працює над тим, щоб серпанковий одяг внесли до списку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.

ПОШИТТЯ КОСТЮМІВ

Ще три роки у пана Дзьобака та його команди пішло на пошуки автентичних костюмів в українських музейних фондах, приватних колекціонерів та справжніх скринях в українських селах. Так вдалося зібрати дев’ять жіночих та один чоловічий костюм.

Для пошуку необхідних зразків для відтворення одного костюма треба ще не менш як 6-8 місяців.

Святковий жіночий стрій – кінця XIX – початку XX століття із Камінь-Каширського району Волинської області. Цей костюм відновлено за автентичними зразками з музейних фондів. Складається із сорочки, спідниці, фартуха, хустини і крайки з китицями.

Кореспондентка відділу Суспільство Наталя Шимків у святковому жіночому строї
Кореспондентка відділу Суспільство Наталя Шимків у святковому жіночому строї

Кореспондентка відділу Суспільство Наталя Шимків у святковому жіночому строї
Кореспондентка відділу Суспільство Наталя Шимків у святковому жіночому строї

Коментарі
25 Серпня 2019, 00:32
Схоже що пан напевно запатентував Наший народний виріб, це однозначно
25 Серпня 2019, 02:17
Нє, щоб подивувати , який пристойний жіночий святковий одяг носила якась пані з Каменя-Коширського - його патент цікавить!
25 Серпня 2019, 09:42
Волинь найдревніший автентичний слов'янський куточок України, тільки автор правильно підкреслив, що територіально вона простягається набагато більше ніж межі Волинської області на карті. Якось я порахував скільки разів Камінь-Каширський міняв державну приналежність. Зверніть увагу, як перекроювався куток Волині де знаходиться Камінь-Каширський, між різними &amp;quot;державними&amp;quot; утвореннями, це варте окремого дослідження. <br/> Окреме прохання до &amp;quot;Каменя&amp;quot; , хоча б красиві речі не коментувати.
25 Серпня 2019, 15:35
&amp;quot;Окреме прохання до &amp;quot;Каменя&amp;quot; , хоча б красиві речі не коментувати.&amp;quot;: а шо ся сталося? Я у свій час закінчив інститут тому ТАШП (технологія швейних виробів), вивчав у професури й подекуди розумію, що таке викройка та інше і між іншим ті заклади які подекуди ще знаходяться в К-Каширську що шиють та перешивають існують ще від того часу коли працював К-Каширський побуткомбінат з людьми якими у свій часть мав честь працювати та ділитися з ними радостями та горем як і Вони зі мною.
26 Серпня 2019, 16:58
А та панночка на останньому фото (друга праворуч) з житомирського &amp;quot;Маку-Пікчу&amp;quot; прибула чи звідки? Хтось зустрічав хоча б згадку про такі головні убори на Поліссі, малюнок чи старе фото? Які джерела підтверджують цю автентику?
26 Серпня 2019, 22:06
Як пан Камінь такий вчений, то міг би побачити, що це не є народний виріб і у Ворокомлі селянки в неділю до церкви в кінці ХІХ на початку ХХ ст. в такому не ходили.
26 Серпня 2019, 23:28
&amp;quot;у Ворокомлі селянки в неділю до церкви в кінці ХІХ на початку ХХ ст. в такому не ходили&amp;quot;:. костюм відновлено за автентичними зразками з музейних фондів. Саме так чомусь з Ворокомля частенько гуде слава то піснею то вбранням. Я ще пам&amp;quot;ятає сам на весіллєх такі костюми як унизу на фото молодиць
27 Серпня 2019, 10:34
От якої холєри відбріхуєшся. Глянь на фото ворокомлян 50-х років ХХ -ст і побачиш автентику. Особливо як вдягнуті діти-школрі.
27 Серпня 2019, 14:47
&amp;quot;От якої холєри відбріхуєшся&amp;quot;: нічого подібного, наприклад останнє фото з Залізниці Любешівського району сторічної давності, якщо Вам не шкода свого часу то пошукайте у Фейсбук Яцечко-Блаженко можете додивитися фрагменти сукні, спідниці, а потім накидка це вже як правило.
29 Серпня 2019, 11:10
Не забивай баки! Напиши чи твоя баба мала сукню і чи була у неї хоч одна нічна сорочка? Щось і ніхто тебе не бачив у маминій вишиванці, коли &amp;quot;позаочі&amp;quot; вивчав технологію швейних вробів аж у &amp;quot;професури&amp;quot;. Не баламуть народ і не сміши, він і так забаламучений, що аж сміхуна вибрав.
Коментар
16/04/2024 Вівторок
16.04.2024