Історичне тло залізничниго полотна: хто і коли будував колії до Каменя-Каширського

Чи помічали ви колись невеличкий, затінений деревами і кущами, будиночок на початку вулиці Ватутіна (на головному фото), недалеко від ресторану «Кальвадос»?
Одинокий, не показний і нічим не виразний, він доживає свого віку й не претендує на особливу увагу. Проте так було б, якби не його історія. А з-поміж того, він «тягне» на пам`ятку як історична споруда, позаяк це станція вузькоколійної залізниці, побудована ще в роки Першої світової війни. І хоч точної дати будівництва не виявлено, – однозначно можна твердити, що вік цього будиночка сягає ста років.
Відомо, що залізницю з Ковеля до Каменя-Каширського була побудували у 1916 році німецькі й австрійські військові. Приблизно в той же період проклали й вузькоколійку з Каменя-Каширського до Янова Поліського (нині – місто Іваново в Білорусі). Спочатку вузькоколійкою перевозили різні вантажі, а пізніше почали причіпляти й пасажирські вагони.
Отож, щодня потяг від станції вузькоколійної залізниці в Камені-Каширському здійснював один рейс до Янова Поліського. Поїзд відправлявся о 9 год. 45 хв і прибував до кінцевої станції о 16 год. 24 хв. Пасажири проїжджали Поричани, Єзюрки, Пнівне, Деревок, Курінь, Любешів, Люб`язь, Шлапань, Дольськ, Колєно, Махро, Кужалічин і Рудськ.
Читайте також: Любешів колись був залізничною станцією
Читайте також: Вузькоколійка у Рівненській області на столітніх фото
Приблизно тоді ж на Камінь-Каширщині проклали ряд вузьких колій для вивозу деревини з лісових масивів; вони пролягали через Гуту-Камінську, Крукову гору, Верхи аж до Грив`яток, відгалуження тягнулися до Полиць, Великого Обзира, Тоболів, Гути-Боровенської, Оленіна (тоді – Жирова) тощо.
Від камінської вузькоколійки йшла гілка до цегельного заводу в Олексіївці, поміж Грудками й Видертою до Черча, від станції Єзюрки до заводу бетонних виробів тощо.
Читайте також: Які установи діяли на Камінь-Каширщині у міжвоєнні роки
Тобто, територія краю була буквально помережана залізничними коліями. Вузькоколійкою користувались аж до 60-х років минулого століття, допоки вона не стала бездіяльна і її розібрали несвідомі й безвідповідальні люди.

А що вже казати про залізницю широкої колії сполученням Ковель–Камінь-Каширський, котра свого часу тричі на добу перевозила пасажирів і різноманітні вантажі. Чи ба, за часів міжвоєнної Польщі маршрут потяга до Каменя-Каширського був функціональний навіть із Варшави!
Читайте також: Як виглядала урядова колонія в Камені-Каширському
Чи ж то годиться, щоб нині, попри всі причини й навіть раціональні (а, може, й ірраціональні) розрахунки та здоровий глузд, постало питання про демонтаж залізничного полотна з Ковеля до Каменя-Каширського?
Читайте також: Ковель на світлинах 100 років тому
... Чомусь подумалось, що ця убога, чудом збережена хатинка, що пережила війни і слугувала як станція вузькоколійної залізниці, вціліла для того, щоб нагадати всім нам, що історія рухається по спіралі і хто зна! – можливо, зовсім скоро маршрути з європейських столиць до Каменя-Каширського знову стануть потрібними і функціональними, як сто років тому. Була б тільки колія!
Наталія ПАСЬ,
директорка районного краєнавчого музею
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром
Коментарі