Історичне тло залізничниго полотна: хто і коли будував колії до Каменя-Каширського

04 Листопада 2021, 12:22
Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1 10529
Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1

Чи помічали ви колись невеличкий, затінений деревами і кущами, будиночок на початку вулиці Ватутіна (на головному фото), недалеко від ресторану «Кальвадос»?

Одинокий, не показний і нічим не виразний, він доживає свого віку й не претендує на особливу увагу. Проте так було б, якби не його історія. А з-поміж того, він «тягне» на пам`ятку як історична споруда, позаяк це станція вузькоколійної залізниці, побудована ще в роки Першої світової війни. І хоч точної дати будівництва не виявлено, – однозначно можна твердити, що вік цього будиночка сягає ста років.

Відомо, що залізницю з Ковеля до Каменя-Каширського була побудували у 1916 році німецькі й австрійські військові. Приблизно в той же період проклали й вузькоколійку з Каменя-Каширського до Янова Поліського (нині – місто Іваново в Білорусі). Спочатку вузькоколійкою перевозили різні вантажі, а пізніше почали причіпляти й пасажирські вагони.

Вузькоколійка в Любешеві. Перша світова війна. Фото надав вчитель  з м. Любешів Олег Гапончук
Вузькоколійка в Любешеві. Перша світова війна. Фото надав вчитель з м. Любешів Олег Гапончук

Отож, щодня потяг від станції вузькоколійної залізниці в Камені-Каширському здійснював один рейс до Янова Поліського. Поїзд відправлявся о 9 год. 45 хв і прибував до кінцевої станції о 16 год. 24 хв. Пасажири проїжджали Поричани, Єзюрки, Пнівне, Деревок, Курінь, Любешів, Люб`язь, Шлапань, Дольськ, Колєно, Махро, Кужалічин і Рудськ.

Читайте такожЛюбешів колись був залізничною станцією

Станція Пнівне
Станція Пнівне

Читайте такожВузькоколійка у Рівненській області на столітніх фото

Приблизно тоді ж на Камінь-Каширщині проклали ряд вузьких колій для вивозу деревини з лісових масивів; вони пролягали через Гуту-Камінську, Крукову гору, Верхи аж до Грив`яток, відгалуження тягнулися до Полиць, Великого Обзира, Тоболів, Гути-Боровенської, Оленіна (тоді – Жирова) тощо.

Залізнична станція Верхи. Перша пол. ХХ ст. Фото із сайту Volyntimеc.com.ua
Залізнична станція Верхи. Перша пол. ХХ ст. Фото із сайту Volyntimеc.com.ua

Від камінської вузькоколійки йшла гілка до цегельного заводу в Олексіївці, поміж Грудками й Видертою до Черча, від станції Єзюрки до заводу бетонних виробів тощо.

Бетонярня біля станції Єзюрки. Поч. ХХ ст.
Бетонярня біля станції Єзюрки. Поч. ХХ ст.

Читайте такожЯкі установи діяли на Камінь-Каширщині у міжвоєнні роки

Тобто, територія краю була буквально помережана залізничними коліями. Вузькоколійкою користувались аж до 60-х років минулого століття, допоки вона не стала бездіяльна і її розібрали несвідомі й безвідповідальні люди.

Цей знак, як відголосок    відповідальної діяльності залізничників, ще міцно закріплений на опорі залізничного вокзалу в Камені-Каширському. Можливо, це символічний знак...
Цей знак, як відголосок відповідальної діяльності залізничників, ще міцно закріплений на опорі залізничного вокзалу в Камені-Каширському. Можливо, це символічний знак...

А що вже казати про залізницю широкої колії сполученням Ковель–Камінь-Каширський, котра свого часу тричі на добу перевозила пасажирів і різноманітні вантажі. Чи ба, за часів міжвоєнної Польщі маршрут потяга до Каменя-Каширського був функціональний навіть  із Варшави!

Читайте також: Як виглядала урядова колонія в Камені-Каширському

Розклад-руху-потягу-Варшава-Ковель-Камінь-Коширський-1938-р.
Розклад-руху-потягу-Варшава-Ковель-Камінь-Коширський-1938-р.

Розклад-руху-потягу-Варшава-Ковель-Камінь-Коширський-1938-р.
Розклад-руху-потягу-Варшава-Ковель-Камінь-Коширський-1938-р.

Чи ж то годиться, щоб нині, попри всі причини й навіть раціональні (а, може, й ірраціональні) розрахунки та здоровий глузд, постало питання про демонтаж залізничного полотна з Ковеля до Каменя-Каширського?

Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1
Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1

Читайте такожКовель на світлинах 100 років тому

... Чомусь подумалось, що ця убога, чудом збережена хатинка, що пережила війни і слугувала як станція вузькоколійної залізниці, вціліла для того, щоб нагадати всім нам, що історія рухається по спіралі і хто зна! – можливо, зовсім скоро маршрути з європейських столиць до Каменя-Каширського знову стануть потрібними і функціональними, як сто років тому. Була б тільки колія!

Наталія ПАСЬ,

директорка районного краєнавчого музею

Коментарі
17 Жовтня 2019, 03:40
Тоді,-1916 році,було обмаль автомобілів, автобусів взагалі не було. Нині ж автомобілі витіснили морально застарілі тепловози 60-х років випуску.
17 Жовтня 2019, 11:18
Тепер є поізди підвищеного комфорту, швидкісні. Можна вивчати питання курсування таких поіздів і до таких станцій як Камінь Каширський. На трасах суцільні аваріі здебільшого через велику кількість фур. Автомобілів більшає в геометричній прогресіі. Саме залізниця може спростити проблеми на автошляхах. Не можна безрозбірливо і наввипередки все знищувати.
17 Жовтня 2019, 12:00
Карта польська http://freemap.com.ua/maps/polskie/P42_S39.jpg ратно http://freemap.com.ua/maps/polskie/P42_S40.jpg камінь. Багато цікавого є
17 Жовтня 2019, 12:50
Я б не узагальнював, що тепер залізниця не потрібна, бо є автомобілі і автобуси. Світ не йде цим шляхом, вдосконалюються транспортні артерії для автотранспорту, але й досить розгалужена сітка залізничних колій. Залізниці більш безпечніші, екологічніші та зручніші для людей та довкілля. Окрім того, із зростанням ціни на пальне пересування приватним автотранспортом стає дедалі більш затратним, вихід з цього - повернення до залізниці з ціною квитка рентабельною для її власника - держава це чи корпорація не так важливо. За царської Росії та Речі Посполитої на Поліссі окрім залізниць інших доріг, як таких не було, були напрямки вільні від лісу і корчів для кінного транспорту та подорожуючих пішки. Вузькоколійки переважно були потрібні для утилітарних цілей - вивезення всілякого добра і ресурсів з цього краю.
17 Жовтня 2019, 17:49
Колія від Ковеля до К-Каширська сьогодні є чудовим використанням туристичного напрямку розвитку регіону подібно до "тунелю щастя" що в Рівненській області. Демонтувати неможна.
17 Жовтня 2019, 23:47
Їхав недавно з Ковля, на переїздах впали в око рейки всі в іржі. Таке враження, що вже багато місяців нема поїздів. Ліс нині вивозять автівками дальнобійники,не тре розвантажувати-завантажувати на рампі, можна відразу з качиної ферми, що на Волі в Одесу завезти, наприклад.
18 Жовтня 2019, 00:08
Залізницею ліс мусово декларувати, облікувати, тобто працювати "на біло", а це зубожілому народу, що обрав Зе для наведення порядку після бариг, ніяк не з руки. А автофантомами - кінці у воду, а гроші в кишеню...
18 Жовтня 2019, 10:41
Це все починалось з німецьких фронтових доріг. Німці до всього ставляться грунтовно. На сайті історії залізниці, здається Іванов, url не пригадую, бачив схеми тодішніх колій, i одна з них співпадає з Ватутіна вулицею, котрої тоді на Дальниках не було, по готовому насипу після зняття колій зробили частину дороги. Так, що можливо й перейменувати у кайзера Вільгельма було б доречно.<br/> А закриття існуючої - доказ неефективного управління не тільки на ЖД, а взагалі у державі. Це краплина того , як пройдисвіти розбирають Україну.
19 Жовтня 2019, 06:09
Кожний пройдисвіт, як правило тут же й народився, потреб у нього трохи більше, чим у того, хто виживає. Про залізницю. З нею пов'язане все моє життя опосередковано, але треба розуміти, що не лише люди вмирають. Вмирають також результати їх праці: заводи, фабрики, аеропорти, залізниці тощо.
21 Жовтня 2019, 05:46
Шпали робили з лісів білого озера. Хтось бачив сокиру для виготовлення шпал?
21 Жовтня 2019, 11:17
Ні, а що цікавого?
21 Жовтня 2019, 11:20
Не треба хоронити того що людям вигідне і в чому завжди буде потреба. Ну дивіться: є яхти і є звичайні човни на березі озера, якими хлопи ловлять рибу для свмі а не для промислу.
Коментар
28/03/2024 Четвер
28.03.2024