Знайшли помилку? Виділіть частину тексту і натисніть CTRL + Enter
Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1
Колишня станція вузькоколійки у Камені-Каширському, вул. Ватутіна. 1

Історичне тло залізничниго полотна: хто і коли будував колії до Каменя-Каширського

19:13 16.10.2019
2642

Чи помічали Ви, шановні камінь-каширці й гості міста, невеличкий, затінений деревами і кущами, будиночок на початку вулиці Ватутіна (на головному фото), недалеко від ресторану «Кальвадос»?

Одинокий, не показний і нічим не виразний, він доживає свого віку й не претендує на особливу увагу. Проте так було б, якби не його історія. А з-поміж того, він «тягне» на пам`ятку як історична споруда, позаяк це станція вузькоколійної залізниці, побудована ще в роки Першої світової війни. І хоч точної дати будівництва не виявлено, –однозначно можна твердити, що вік цього будиночка сягає ста років.

Відомо, що залізницю з Ковеля до Каменя-Каширського була побудували у 1916 році німецькі й австрійські військові. Приблизно в той же період проклали й вузькоколійку з Каменя-Каширського до Янова Поліського (нині – місто Іваново в Білорусі). Спочатку вузькоколійкою перевозили різні вантажі, а пізніше почали причіпляти й пасажирські вагони.

Отож, щодня потяг від станції вузькоколійної залізниці в Камені-Каширському здійснював один рейс до Янова Поліського. Поїзд відправлявся о 9 год. 45 хв і прибував до кінцевої станції о 16 год. 24 хв. Пасажири проїжджали Поричани, Єзюрки, Пнівне, Деревок, Курінь, Любешів, Люб`язь, Шлапань, Дольськ, Колєно, Махро, Кужалічин і Рудськ.

Читайте також: Любешів колись був залізничною станцією

Читайте також: Вузькоколійка у Рівненській області на столітніх фото

Приблизно тоді ж на Камінь-Каширщині проклали ряд вузьких колій для вивозу деревини з лісових масивів; вони пролягали через Гуту-Камінську, Крукову гору, Верхи аж до Грив`яток, відгалуження тягнулися до Полиць, Великого Обзира, Тоболів, Гути-Боровенської, Оленіна (тоді – Жирова) тощо.

Від камінської вузькоколійки йшла гілка до цегельного заводу в Олексіївці, поміж Грудками й Видертою до Черча, від станції Єзюрки до заводу бетонних виробів тощо.

Читайте також: Які установи діяли на Камінь-Каширщині у міжвоєнні роки

Тобто, територія краю була буквально помережана залізничними коліями. Вузькоколійкою користувались аж до 60-х років минулого століття, допоки вона не стала бездіяльна і її розібрали несвідомі й безвідповідальні люди.

А що вже казати про залізницю широкої колії сполученням Ковель–Камінь-Каширський, котра свого часу тричі на добу перевозила пасажирів і різноманітні вантажі. Чи ба, за часів міжвоєнної Польщі маршрут потяга до Каменя-Каширського був функціональний навіть із Варшави!

Читайте також: Як виглядала урядова колонія в Камені-Каширському


Чи ж то годиться, щоб нині, попри всі причини й навіть раціональні (а, може, й ірраціональні) розрахунки та здоровий глузд, постало питання про демонтаж залізничного полотна з Ковеля до Каменя-Каширського?

Читайте також: Ковель на світлинах 100 років тому

... Чомусь подумалось, що ця убога, чудом збережена хатинка, що пережила війни і слугувала як станція вузькоколійної залізниці, вціліла для того, щоб нагадати всім нам, що історія рухається по спіралі і хто зна! – можливо, зовсім скоро маршрути з європейських столиць до Каменя-Каширського знову стануть затребуваними і функціональними, як сто років тому. Була б тільки колія!

Наталія ПАСЬ,

директорка районного краєнавчого музею

Загрузка...
Загрузка...
Коментарі

Марко

00:40 17.10.2019

Тоді,-1916 році,було обмаль автомобілів, автобусів взагалі не було. Нині ж автомобілі витіснили морально застарілі тепловози 60-х років випуску.

Марку

08:18 17.10.2019

Тепер є поізди підвищеного комфорту, швидкісні. Можна вивчати питання курсування таких поіздів і до таких станцій як Камінь Каширський. На трасах суцільні аваріі здебільшого через велику кількість фур. Автомобілів більшає в геометричній прогресіі. Саме залізниця може спростити проблеми на автошляхах. Не можна безрозбірливо і наввипередки все знищувати.

ЧИТАЧ

09:00 17.10.2019

Карта польська http://freemap.com.ua/maps/polskie/P42_S39.jpg ратно http://freemap.com.ua/maps/polskie/P42_S40.jpg камінь. Багато цікавого є

Шляхта

09:50 17.10.2019

Я б не узагальнював, що тепер залізниця не потрібна, бо є автомобілі і автобуси. Світ не йде цим шляхом, вдосконалюються транспортні артерії для автотранспорту, але й досить розгалужена сітка залізничних колій. Залізниці більш безпечніші, екологічніші та зручніші для людей та довкілля. Окрім того, із зростанням ціни на пальне пересування приватним автотранспортом стає дедалі більш затратним, вихід з цього - повернення до залізниці з ціною квитка рентабельною для її власника - держава це чи корпорація не так важливо. За царської Росії та Речі Посполитої на Поліссі окрім залізниць інших доріг, як таких не було, були напрямки вільні від лісу і корчів для кінного транспорту та подорожуючих пішки. Вузькоколійки переважно були потрібні для утилітарних цілей - вивезення всілякого добра і ресурсів з цього краю.

Камінь.

14:49 17.10.2019

Колія від Ковеля до К-Каширська сьогодні є чудовим використанням туристичного напрямку розвитку регіону подібно до "тунелю щастя" що в Рівненській області. Демонтувати неможна.

Марко

20:47 17.10.2019

Їхав недавно з Ковля, на переїздах впали в око рейки всі в іржі. Таке враження, що вже багато місяців нема поїздів. Ліс нині вивозять автівками дальнобійники,не тре розвантажувати-завантажувати на рампі, можна відразу з качиної ферми, що на Волі в Одесу завезти, наприклад.

Маркові

21:08 17.10.2019

Залізницею ліс мусово декларувати, облікувати, тобто працювати "на біло", а це зубожілому народу, що обрав Зе для наведення порядку після бариг, ніяк не з руки. А автофантомами - кінці у воду, а гроші в кишеню...

Камінь-Каширський

07:41 18.10.2019

Це все починалось з німецьких фронтових доріг. Німці до всього ставляться грунтовно. На сайті історії залізниці, здається Іванов, url не пригадую, бачив схеми тодішніх колій, i одна з них співпадає з Ватутіна вулицею, котрої тоді на Дальниках не було, по готовому насипу після зняття колій зробили частину дороги. Так, що можливо й перейменувати у кайзера Вільгельма було б доречно.
А закриття існуючої - доказ неефективного управління не тільки на ЖД, а взагалі у державі. Це краплина того , як пройдисвіти розбирають Україну.

Марко

03:09 19.10.2019

Кожний пройдисвіт, як правило тут же й народився, потреб у нього трохи більше, чим у того, хто виживає. Про залізницю. З нею пов'язане все моє життя опосередковано, але треба розуміти, що не лише люди вмирають. Вмирають також результати їх праці: заводи, фабрики, аеропорти, залізниці тощо.

Історія

02:46 21.10.2019

Шпали робили з лісів білого озера. Хтось бачив сокиру для виготовлення шпал?

Історіі

08:17 21.10.2019

Ні, а що цікавого?

До Марко

08:20 21.10.2019

Не треба хоронити того що людям вигідне і в чому завжди буде потреба. Ну дивіться: є яхти і є звичайні човни на березі озера, якими хлопи ловлять рибу для свмі а не для промислу.

19 листопада
Сьогодні
Вчора
17.11.2019
16.11.2019
15.11.2019
14.11.2019
13.11.2019
12.11.2019
11.11.2019
Підписатися на наші новини
*ви у будь-який момент зможете відписатися від наших новин
sdsd