Забуті сексуальні традиції села Нуйно: «Ми теє робили, щоб усі знали»

11 Січня 2017, 13:44
22487

Сьогодні мало хто вже знає про цей дивовижний звичай, якого з давніх-давен дотримувалися парубки та дівчата поліського села Нуйно, що на Камінь-Каширщині.

А звичай більш ніж дивний: тамтешня молодь ходила на вечорниці, щоб потім разом… лягати спати. І називалося це «гіркою». Про це йдеться у статті Ніни Романюк на сайті «Всеукраїнська асоціація пенсіонерів».

Описав його вперше Марко Луцевич у 1913 році в «Літературно-науковому віснику». На початку ХХ століття боротися з «гіркою» намагався навіть місцевий священик, але безрезультатно. Бо дівчина, яка не ходила на «гірку», не могла заміж вийти!

«Ми теє робили, щоб усі знали»

Детальніше розповів про «гірку» у своїй книзі «Амазонки на Поліссі» (видана у 1993 році) професор Львівського університету, сам волинянин, Іван Денисюк. Ось як він її описує: «Хлопці й дівчата збиралися до хати, де немає малих дітей, на нічліг. Дівчата приносили постіль. Лягали парами на спеціально прилаштованих для цього нарах. Якщо знайшлась дитина, зачата на постелі в такій атмосфері «гласності», сміху не було, якщо ж за вуглом – ганьба.

«Ви ходили на «гірку»? – звернулися ми з таким запитанням до однієї бабусі в Нуйно. Вона подивилася на нас, як на прибульців з космосу, які не розуміють елементарних речей. «Ходила! Ну й що з того?! Хіба ж так, як це робить сучасна молодь, – у кущах? Ми теє робили, щоб усі знали». Звичайно, хлопець не покидав дівчини – одружувався з нею. Мабуть, до цього й зобов’язувала гласність.

А як же воно було насправді? Вирішила пошукати в Нуйно ще живих учасників «гірки». Молодші нуйнівці трохи соромляться згадувати про «походеньки» своїх дідів-прадідів. Чого згадувати? Відійшло, загуло з роками – та й по «гірці». Старожили, коли заходила мова про дівування, спочатку теж відмовлялися, хитрувато посміхаючись самими кутиками вуст. Але по хвильці у вицвілих від клятої старості очах світліло від спогадів, і жінки вже не соромилися розповідати про молоді літа… Розшукую на одній з вулиць хату баби Марії Ліцевич. Чепурна поліська хатина потопає у зелені білопінно розквітлого саду. В ній, напевно, виколисано велику ватагу дітей, бо для немалої сімейки такий дім поліщуки колись будували. Заходжу в прибрані сіни, стукаю у двері й на кухні застаю не одну, а двох бабусь: маленька, щупленька на ослінчику – господиня дому баба Мар’я (так на Поліссі ім’я Марія трансформувалося). Навпроти неї, біля печі, примостилася теж Мар’я, але вже Лєснік. Зайшла до куми на посиденьки, бо до роботи вже не годяться, а висидіти цілий день у хаті без діла – треба неабиякі нерви мати. Одній уже 86, другій на кілька літ менше. Почали говорити про молоді роки, про нелегкі випробування, що випали на їхні долі. У кожної своє життя, але біда у всіх була однакова: бідоття, розруха, перші колгоспи, де працювали поліські жінки практично задарма, як раби.

– Тако єк сєду, єк почну згадувати, яке те життє було, моя дитинойко... Сама трох братив молодших мусила на ноги підняти. Батько з фронту не вернувся, а мати в 33 роки від тифу померла, коли мені було шиснадцять тіко літ. Найменший братик мав два з половиною рочки, – згадувала свою бідову юність Марія Антонівна Ліцевич.

Із Божою поміччю і добрих людей малесенькій, як дюймовочка, дівчині вдалося братів у люди вивести. А коли самій 23 роки стукнуло, посватався до неї Пантелій Ліцевич. Узяла його в приймаки у свою хату, бо хлопці її вже тоді порозліталися. Жили у старенькій хатині, потім на свою спромоглися.. Шестеро діток Бог їм дав.

– Яка то жизнь була… Робили в колхозі задарма. До трьох годин ночі в полі були. Бульбу викопаєш, а мусиш ще завезти, здати. І ждеш до ночі, поки до тебе очередь дойде. Або додому привезуть тобі дві хури льону, мусиш його до ладу довести. На печи треба досушити, така курява в хати, що не знаю, як видержували, бо ж в одній комнатці і льон, і діти. Потім його стерти треба, вичесати на ручечку. Було-було… – журиться її кума Марія, поринувши у колгоспні будні. – Але всьо равно веселіше було, як теперика. Бо молоді були.

«Стилько байстрюків, як теперика, не було»

– А ви ще «гірку» застали чи вже не було її? – питаю.

– Ще була. А вам вже розказали? – Та я давно чула про нуйнівську «гірку»… – То збиралися хлопці, дівчата, було весело. Не так, як тепер, хто в клуб пушов, хто нє, – взялася пояснювати Марія Лєснік.

– Хоч тоді «гірка» була, але стилько байстрюків, як теперика, не було! – рішуче підтримала куму бабця Мар’я. – Мо’, четверо на ціле село набереться. І абортув не було, і животив. А тепер нема дівки, щоб не йшла з животом замуж. Ну, може, не кожна, але багато. І «гірки» немає. І в моїй хати збиралися. Сама тоді жила, бо брати мої пороз’їжджалися, тож місця хватало. Приходили дівчєта до мене прясти, вишивати, плести, мені веселіше було. Потим хлопци прийдуть. Сидєть, сміються, розказують. А потим спати лягаємо. Як пороззуваються, хто в постолях, хто в гумовцях, а багатші у хромових чоботях, онучі порозвішують – ой мамцю! Питали мене не раз: «І що таке ваша «гірка»? Ти лягаєш з парубком і спиш з ним?» Ти пробач мені, дитино. Але що то було б, якби дівчина з кожним парубком спала? Прийшов хлопець, напримєр, а він нияк тобі не пудходить, не нравиться. Рано встану, а він там спить, а вона по-генчому, до стини повернута, але будьто ночували разом. Считається, що «гірка». Яка то «гірка», якщо ти лягаєш коло мене, а ти мені не тре?

– Де ж ви поміщалися всі?

– За піччю приміст був. Ще з дощок полаті робили попид стіною, якусь лавку поставимо, сінники покладемо – от і постіль. Подушки дівчєта з собою брали, рядна накриватися.

– Ей, подушок не було. То вже потім стали, – уточняє кума. – З вати робили подушки.

– І що, на кожному кутку була така хата, де молодь ночувала?

– Збиралися і через хату, й через дві. Де діток не було, де місце було – там і збиралися. Чи то літо, чи зима – «гірка» була завше.

– А батьки до того нормально ставилися? Не сварили вас?

– Чого? Вони теж на «гірку» ходили.

– А чому називалася «гірка»? Від «Гірко!», що кричали молодятам на весіллі?

– Господь єго знає. То ще наши матери знали. Моя мати казала, що вони ходили на нич. Так і казали: «Іду на нич».

– То правда, якщо хлопець не ходив на «гірку», то дівчата заміж за нього йти не хотіли? Ваш чоловік теж ходив?

– Ходив. Бо якщо ти таке чучело, що не маєш пудходу до дівки або не маєш язика, то кому ти тре? Всякі були. Були й такі, яких не приймали на «гірці», виганяли. То вони візьмуть дівчатам полаті розсунуть. А підеш на танці, то марша тобі заграють і виганяють з танців, що з ним не хотіла вчора лягти чи щось не те сказала. Нащо ти мені, якщо ти мені не пудходиш, йолки-палки?! Поліно класти коло себе? – сміється Марія Антонівна. – Всяке було. Як гидкуватий парубок траплявся, то й не хотіли коло нього лягати. А вночі не завжди розберешся, хто стукає і проситься ночувати. По голосах вгадували. Часом всунеться один непотрібний, то через нього всю компанію не пускали. А йому хоч кричи – силою коло тебе ляже. Бо, як на «гірку» не пустили, це ж позор. Якось прокидаємося, а геть не той лежить, що впускала! Він теж переляканий, волосся стирчить у різні боки, чоботи в руки – і втікати!

Відійшла «гірка» тільки в п’ятдесятих роках. Доклалася до цього вже радянська міліція, яка постійно викликала селян до сільради на профілактичні бесіди. Боялася тогочасна влада, що на «гірці» збиратимуться антирадянські, а ще, не доведи Боже, націоналістичні елементи. Нуйнівці вважають, що відмерла вона сама собою, коли чоловіки почали виїжджати із села на сезонні заробітки.

– Попорозганєли ту «гірку». Але вона так легко розійшлася. Я й сама не пойму, єк вона так хутко розсунулася? – досі дивується Марія Антонівна. – Щось ходили-ходили, лякали-лякали, але вона без начальства, сама розсунулася. Життє на генче повернуло, і розлилася «гірка», як вода. Була гірка, а стала долина…

Коментарі
11 Січня 2017, 19:18
Ось так гірко і життя пролітає в сільських людей- в роботі, в турботі про дітей, в безгрошів"ї. За переказами Нуйно ще славилось пиятиками та пияками то мабуть горівка чинник не другорядний для гіркої.
11 Січня 2017, 22:37
НЕ ДИВНО БУДИНКИ КУЛЬТУРИ БУЛИ ВІДСУТНІ. МОЛОДЬ У ПЕВНИЙ СПОСІБ ЗНАХОДИЛА ВИХІД ДЛЯ СПІЛКУВАННЯ. ЦІКАВО ЯК СЬОГОДНІ ОЦІНЮЮТЬСЯ ШЛЮБИ З ТОЧКИ ЗОРУ МОРАЛІ ХРИСТИЯНСЬКИХ ТРАДИЦІЙ І ДЕ ВЗЯЛАЛИСЬ СУЧАСНІ СЕКСУАЛЬНІ ТРАДИЦІЇ В УКРАЇНІ ЯКІ ПО ДУХУ НАМ ЧУЖІ ТА НЕ ПОТРІБНІ. НАД ЦИМ ПОТРІБНО ЗАМИСЛЮВАТИСЬ І ДИСКУСУВАТИ ІНАКШЕ ПЛАВНО ЗНИКНЕМО ЯК НАЦІЯ.
12 Січня 2017, 13:32
Порушена не вперше Ніною Романюк тема нуйнівської &quot;гірки&quot; ніяких особливих &quot;сексуальних&quot; ще й &quot;традицій&quot;, як зазначено у претензійно-сенсаційній назві статті, як на мене, не має. Українські вечорниці завше були на селах, на ці вечорниці збиралися дівчата прясти, в'язати, поспілкуватися і погомоніти. Хлопці такої нагоди як відвідати зібрання молодих вродливих дівок на виданні, звісно, не пропускали. Та й вечорниці ж були не так для прядіння - вишивання, як для нагоди поспілкуватися молодим людям шлюбного віку. Десь у когось з хлопців чи дівчат з'являлася пляшчина наливки, кусник сала чи яблуко і молодь гомоніла, співала, танцювала і поводилась як і належить молоді. При такому спілкуванні більш чітко видно лідерів з обох боків, дотепних і вправних, жартівливих і вродливих людей у вільних від батьківського ока обставинах. А вже після забави, потомлена/поморена молодь парами, які склались не за вечір чи два ютились по кутках, аби пошептатись, притиснутись ближче, поцілуватись в теплі і сутінках від дотліваючої лучини чи гасової лямпи. Пари, які напрацьовували у такий спосіб свої тісні стосунки, перевіривши свої тактильні почуття і пообіцявши любити одне другого &quot;до гроба&quot; та навесні чи восени після посту заслати сватів, вочевидь, пробували якоїсь більш інтимної близькості. Але ж те саме було, є і буде у всіх слов'ян і, мабуть, християн, аби не тулити сюди мусульманську мораль. А чи молодь збирається у клубі/будинку культури (хе-хе...)/народному домі чи деінде, скажімо на березі озера у літню пору у Шацьку чи Любохинах - різниці нема. Молодь хоче, потребує спілкування, молодь хоче танцю, хоче близькості - такий одвічний закон життя. Переважно дівчата мріють про міцну сім'ю, статного і вродливого чоловіка з 5-10 -ма морґами землі і парою -двома волів (мерсів чи вольво). А хлопці воліли б зберегти свою свободу, але природа змушує йти на поступки і обіцянки - не покинути, якшо - шо. Просто у Нуйні не стидались назвати речі своїми іменами, ну були такі вечорниці, ну залишались ночувати парами - то й що з того? Бо відомо, що у СССР сексу не було, а от нуйнівці з цим миритися не хотіли. Я не вірю, що у Нуйні був Содом і Гоморра, інакше слава про нуйнівських дівок і їх розпусту ширилася б не тільки районом. А це би дійшло й до вух нашого покоління. Якщо дівка до весілля й перевірила у доступний їй спосіб чи у хлопа всі органи живі і здорові (слух, зір, пам'ять, нюх тощо) то мала розум. А шо за каліку виходити заміж, справити весілля на 300 душ, а потім довідатися про власника чималої &quot;нерухомості&quot;? Наші бабці не були такі дурні чи забобонні як нам здається. А от язикатість нуйнівська, застільність - мяко кажучи, таки мала місце. Звідси і міфи про &quot;гірку&quot;. У Камені була своя &quot;гірка&quot;, де засідала місцева партійна влада, а у Нуйно - своя... Ще кілька таких публікацій і Нуйно з легкої руки увійде у історію в образі сучасного Амстердама, де мож вільно курнути травку і пройтися вулицею червоних ліхтарів! Нам до Європи ще далеко, а от Нуйно - через Ягодин до неї таки ближче...))) Гарних свят всім!<br/><br/>P.S. До теми: &quot;Жінка, мріючи на дурняк сходити у ресторан, думає - це ж доведеться після цього лягати зі спонсором у ліжко. Чоловік, мріючи провести час у ліжку з симпатичною жіночкою, думає - це ж доведеться перед цим зводити її у ресторан!&quot; Аби вийти заміж - слід іди на &quot;гірку&quot;...<br/>P.SS. Єдність і боротьба протилежностей? Агов, дядьку Фройд...Що скажете?
12 Січня 2017, 17:14
Колега Хрін помітно збадьорився. Цікаво про дві &quot;гірки&quot;,-Камінську і Нуїнську, наприкінці написав, що в мене склалось враження про змагання по літроболу гірки аля Кухтей з гіркою аля хлоци нуїнци.
12 Січня 2017, 18:35
Збадоьрився? Ні, мав на саме Різдво чи Богородицю Марію, або Первомученика Стефана - третій день різдв'яних свят грішити? )) А от вже перед Василієм, в пам'ять Св.мч. Анісії, таки вартує захистити не так честь нинішніх нуйнівських беззубих баб у їхні молоді роки, як вберегти хоч якусь цнотливість поліського краю у цьому сегменті. Бо хто б що не говорив про колишні традиції, але у наші й раніші часи хлопові тре було поповодити дівку манівцями понад літньою річкою чи міським парком щоб хоч прикласти руку на те місце, де полохливо б'ється її серденько в пошуках золотої середини у виборі міри допуску до її грішного в думках тіла. А тепер, як справедливо підказують бабці з нуйнівської &quot;гірки&quot;, вже хлопи втікають від дівок і обома руками тримають своє причинне місце від зазіхань &quot;слабкої&quot;, - питання на що, - половини людства. Дівки нині часто матюкаються більше за колишнього прапорщика &quot;учебки&quot;, але, звісно, не всі. Ті, що пройшли &quot;тюнінг&quot; у місцевих майстрів корекції брівок, мають на вихід крутезні лабутени, хворі на селфізм, аби виставити свою підфотошоплену мармизу-аватарку в акаунти у всіх можливих соцмережах - базар не фільтрують. Одним словом - чим вище міні, тим менш щаслива і впевнена у собі її володарка. Це давня і точна прикмета, яку знали досвідчені парубки Каменя...
12 Січня 2017, 20:43
Затерли пане Хрін тему зігріваючих напоїв, але вона й не важлива в даному контексті. Досвід батярський на теренах Каменя у Вас таки є. Я ж цей досвід набував на чужині, тому не орієнтуюся в установках полісянок щодо кавалєрки.
12 Січня 2017, 21:16
А ви, шановний колего, либонь, не зовсім рівно дихаєте до цієї &quot;мокрої&quot; теми, видко інженерна доля таки не легка у цьому відношенні на чужині...))) Тема зігріваючих напоїв вічна як і &quot;гірка&quot; чи то у Нюйні, чи у Ветлах, ці теми, як на мене, екстериторіальні. Скажу лишень, що за Польщі, фактично до приходу на Полісся визволителів, особливо керівних кадрів з неозорої імперії, оковитої вживали досить мало. Чвертка, по російськи - &quot;мерзавчик&quot;, себто 0,25 L, заледве розходилась у немалій сім'ї на Різдво. Весілля, ніхто й не повірить, часто проводилось з одним-двома стаканами і стількома ж 3 L слоїками самогону. І це не тільки з бідності, не було такої традиції алкопоглинання як нині. Щодо батярського досвіду, то хто його не мав у молоді роки? Хіба той, про кого казали нуйнівські бабці, що їх дівки не хотіли пускати на &quot;гірку. Аби щось розуміти у цьому житті, треба жити у колективі, зважати на звичаї своїх одноплемінників, земляків, особливо уподобань кращої половини людського роду, а вони завше хотіли мати успіх у місцевих козаків і дозволяли рівно те, що не виходило за межі моралі місцевої &quot;гірки&quot;. Ми всі зліплені з одного тіста, тільки буває так, що одна дівка пройде крим - рим і, згодом, корчитиме з себе незайману, навіть маючи двох дітей. А інша, якщо попаде у руки баламута, знеславиться навіть толком не розібравшись у всіх тонкощах того забороненого райського плоду. От я чемний і майже безгрішний, принаймні на цьому сайті, принаймні ніколи не оповідав друзякам про свої &quot;гірські&quot; справи, то вам не політика ...)))) Правда, колега Камінь, - мабуть іншої думки, десь запропастився на &quot;празніки&quot;, мо' зурочили небораку при чарці-другій?
12 Січня 2017, 22:10
Ох і наговорив пан Хрін (мабуть біля колишнього польського поршневого насоса з ручним приводом для підйому питної води в кафе з ровером на стіні посидів, не дарма ж там два якоря в рекламі (мясо та вино)). І кватирку назвав мерзавчиком, і про природний відбір з боку панянок, і про жінку не в тих руках, і про колегу з вулиці Радянської, на якій від пиятики було багацько нещасних випадків та надзвичайних ситуацій ( не дай Боже, щоб з Каменем такого не трапилося, бо цікавий, правильний хлоп).
13 Січня 2017, 01:48
Хоча й Хрін критикує автора статті про нуйнівську гірку, але перегляд її на сайті б&quot;є всі мислимі і не мислимі рекорди - майже 2,5 тис. Причому, тільки 12.01.17 р. майже 1 тис. читачів переглянули досвід молоді першої половини минулого століття. Таки тема- знакова, дивись і відновлять такий досвід, нехай не в райцентрі, але у самому Нуйні любителі сексуального фолькльору хоча б у музейних цілях могли б відновити пару хат з &quot;гіркою&quot;. Чого доброго, навіть &quot;Плейбой&quot; виділить кошти для їх облаштування чи й зйомок нового фільму сексіфільму хронікально-документального характеру. За виручені від проктату цього кіно гроші громада могла б навіть нормальну дорогу через Залісся до Великого Обзира і Стобихви прокласти, той край також має свою славну історію колективного злягання і нудистських пляжів на березі Стоходу...
13 Січня 2017, 15:21
Сивина в бороду-біс у ребро. Висновки: 1. Старпери в пошуках ейфорії. 2. Старпери мають безтурботне життя. 3. Діди не мають проблем із психосоматикою (збереглися, байдики б&quot;ючи протягом життя).
13 Січня 2017, 15:38
Якось Познер запитав під час інтерв'ю у Андрона Кончаловського - над чим він тепер працює. На що метр, лукаво прищуривши очі, відповів:&quot;Над збереженням бажань! Оскільки чим у людини більше бажань, тим вона живіша...&quot;. Тому тема &quot;старперства&quot; незрозуміла тим, хто розгубив на життєвих стежках почуття гумору, самоіронії, пам'ять, уміння сформулювати свою думку та забезпечити матеріально принаймні найнеобхіднішим свою родину&quot;. Але ж це не про нас з Вами, я сподіваюсь. Якщо ми й троха старші від тих, хто потребує &quot;гірки&quot;, то виступаємо у ролі тієї бабці, якій &quot;Приємно пригадати...&quot; Це Ви образились через підколку на тему, яку я &quot;затер&quot;? Не беріть так близько до серця, самоіронія - еліксир молодості і дотепності...))) Грайливої вам Меланки та щедрого Василя!
13 Січня 2017, 19:01
Дзенькую. Видів після Різдва на нашому автовокзалі поблизу маршрутки в бік Ковля свого однокласника на-вушанка з хутра бобра (на вухах), дублянка розстібнути, під дублянкою добротний спортивний костюм (десь під 3 тисячі грн), червонясний від морозу та добрих харчів з дорогою цигаркою в зубах. Подумалось, дивлячись на нього, а ми таки ще не старпери, а козаки.
13 Січня 2017, 19:55
От, це інша справа! Бо нинішні козаки живуть у такий час, що сидіти замолоду у бурках з ґалошами на призьбі очікуючи теплого весняного сонечка зі спогадами про молодість не доводиться. Скажімо, Борис Євгенович Патон, сторіччя уродин якого, дасть Бог, будемо св'яткувати у наступному році, ще ого як керує цілою Національною Академією наук України. Принаймні він та його оточення так гадають. Можна сказати патріарх перебуває на &quot;передку&quot; української науки, чоловік рулить як може, старається. А свого часу, прийшовши вперше керівником цієї Академії у 47 - річному віці, перше що зробив - звільнив з роботи академіків - старперів, що досягли 65- річного віку. І це ж во благо процвітання української науки!? А, згодом, коли помудрів, то невідомо чи й після 100 літнього свого ювілею вступиться престолом комусь молодшому. Битіє визначає свідомість, пригадуєте? Думаю, Вам, науковцю, принаймні так звучало поміж рядками ваших коментів в останні роки, слід цей &quot;досвід&quot; своїх колег-науковців взяти до уваги, готуючи моно-комент про старперів))) От досягнете віку Б.Є., їйбо зміните свою думку з цієї тематики...
13 Січня 2017, 21:17
Соромно признатись, але я,-інженер за освітою, не читав жодної наукової праці шановного Б.Патона. Дякую за те, що Ви мене мотивували до цього. До бібліотеки ім. Вернадського в Києві не поїду, а пошукаю в Інтернеті. Тільки після ознайомлення зі змістом та стильовими особливостями публікацій цієї людини матиму свою думку, бо поки її не маю. Знаю лише про міст Патона в Києві, зварювання танкової броні ніби, як раніше, чим вермахтовські фахівці та про зварювання тканин людського тіла
26 Січня 2017, 17:09
Цікаво! А останній абзац збив з пантелику: то на якому ж складі наголос? Чи гІрка, чи гіркА?
Коментар
19/04/2024 П'ятниця
19.04.2024
18.04.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром