План Нефьодова: що відбувається з митницею і митниками

06 Лютого 2020, 17:00
1926

Дохід в бюджет держави з одного долара імпорту, зростає.

За 2019 рік Державна митна служба зібрала 14,6 мільярдів доларів. Більшим показник був лише 2008 – 18,1 мільярда доларів. Це відбулося в умовах укріплення гривні.

Влітку 2019 року структурою почав керувати ідеолог системи ProZorro Максим Нефьодов. Новий очільник в ефірі телеканалу Україна24 розповів, що зараз відбувається на митниці і чого очікувати найбличим часом. Максим Нефьодов розповів, що зараз відбувається на митниці і чого очікувати найбличим часом

Бізнес.Район вибрав найцікавіше з розмови.

Чому митниця не виконала річний план

У нас вперше за історію незалежної України укріплюється курс гривні. І раніше митниця виконувала план не тому що добре працювала, а за рахунок нецінення гривні. Зараз ми працюємо в специфічних умовах, коли курс національної валюти укріплюється, і нам потрібно наполегливо працювати, аби хоча б залишатися на тому самому місці. Це точно не та митниця, яка повинна бути, але реформа тільки почалася, і я очікую в майбутньому на хороші результати.

Що означають зміни до Митного кодексу

Ми міняємо саму модель роботи: об’єднуємо митниці в єдину структуру. У нас тепер не буде більше якихось окремих регіональних специфік, коли хтось може домовитися про якісь знижки і таке інше. Ми централізуємо прийняття рішень, а ще прийняття цих рішень автоматизуємо.

Джерело: epravda.com.ua
Джерело: epravda.com.ua

Буде так: ви приїжджаєте, приміром, на Одеську митницю, але з вашою декларацією працює не одеський митник, з яким можна якимось чином домовитися. Декларація випадковим порядком перекидується на якусь іншу митницю умовно в Чернігів, Черкаси або Житомир. А митник, який працює з декларацією не бачить того імпортера чи експортера і не має можливості йому створювати якісь проблеми чи брати в нього хабар.

Про акції протесту

Коли з тобою не борються, значить ти робиш якісь фейкові реформи, тому що нікому не пхаєш «палки в колеса» і не відбираєш у злочинців грошові потоки.

Зараз ми відчуваємо тиск на пріоритетних для нас митницях, наприклад в західному регіоні або в Одесі, де новопризначених керівників не допускають до роботи, спалюють автівки митникам.

Там збирають на протести дивну громадськість, яка навіть не знає проти чого протестує, намагаються робити акції на кордоні. Ми цього очікували і ми це поборемо.

Тільки у Львівській області ми звільнили 100 мільйонерів. Звичайно, що вони хочуть з нами воювати.

Про звільнених митників, які вертаються через суди

В нашій країні, де не до кінця проведена судова реформа, шанси на повернення їх до роботи залишаються, але ми боремося.

Більше того, навіть моє призначення відбувалося із масивним судовим оскарженням, мої попередники вимагали, аби їх поновили на цьому місці.

Читайте також: Без черг та корупції: Максим Нефьодов розповів про свою стратегію реформи митниці

Є навіть одна звільнена жінка митник, у якої в декларації є «Rolls-Royce», і вона готова повернутися на будь-яку посаду, навіть бути рядовим інспектором, аби оформлювати вантажівки.

Ми хочемо збільшити зарплати тим, хто пройде переатестацію і чесно працюватиме. Зараз вони отримують трохи менше семи тисяч гривень, ми намагатимемося підняти їм зарплати до 17-18 тисяч на руки.

Про переведення митників на контракт

Думаю, перші контракти, які ми пропонуватимемо – будуть річні. Ми будемо пропонувати більші зарплати, але, відповідно, будуть і більші вимоги.

Не повинно бути такого, як іноді люди знімають на відео, що митники грають у карти на робочому місці чи «хамлять» громадянам.

Читайте також: Українським митникам піднімуть зарплату: кому і наскільки

В контракті схожі випадки будуть причиною для звільнення відразу без судів, лікарняних відпусток, спроб сховатися і тому подібне.

На сайті митниці є безкоштовна лінія, система подачі скарг, тому закликаю громадян повідомляти про схожі випадки і ми миттєво будемо реагувати.

Про завдання №1

Повністю побороти корупцію не вдається жодній країні світу, але я переконаний, що до кінця цього року нам вдасться радикально зменшити втрати, які отримує державний бюджет, а отже всі ми з вами.

Немає палочки-виручалочки, яка зможе вирішити всі проблеми. Мова йде про те, що за рахунок комплексної кадрової реформи митниці, нових ІТ-систем автоматизованого ризик-менеджменту, за рахунок кращої міжнародної співпраці, кращої інфраструктури нам вдасться оточити корупціонерів і видавити їх, бажано за грати.

Адже втрати на митниці вимірюються мільярдами і десятками мільярдів гривень.

Про черги на кордоні

Причина тут банальна – за останні роки на західному кордоні не побудований жодний пункт пропуску, жодна нова дорога, при тому, що зростає кількість автомобілів.

Цього року запланували побудувати або реконструювати 12 пунктів пропуску, з яких 11 на західному кордоні. Це у Волинській області «Ягодин», у Львівській – «Краківець», «Рава Руська», «Шегині», а також у Закарпатській та Чернівецькій областях.

Читайте також: «Євроблях не має бути», – Максим Нефьодов, голова Державної митної служби України

Про сканери на митницях

Сканери на деяких митницях запрацювали ще у грудні 2019 року, інші – на початку 2020. Приміром у ПП «Краківець» за допомогою сканера виявили велику партію посуду, яку заховали під секонд-хендним одягом.

Звичайно, сканери – це не панацея, але це дуже потужна зброя. От заїжджає вантажівка, і у митників є підозра, що там є щось приховане, то її розвантажити і завантажити назад забирає не одну годину часу. У бокс зі сканером одночасно можуть заїхати дві вантажівки, і за лічені хвили перевірити, чи щось не приховане від митників.

Сканери закупили ще два роки тому. Я тоді відповідав за їх закупівлю у Міністерстві економіки. Ми змушували ДФС оголошувати тендери, в них завжди щось не виходило: тендери зривалися. На цих сім сканувальних систем витратили півтора мільярди гривень.

Плануємо поставити такі системи на всіх митницях, але в цьому році ми акцентуватимемо на вагах. Цим перекриватимемо корупційну схему, коли заїжджає вантажівка на кордон із вагою 40 тонн, а на митниці є 30 тонн, де ділося 10 – невідомо.

До скануючих систем повернемося у 2021 році, і в першу чергу займатимемося оснащенням ними портів.

Про конфісковане майно

Зараз Кабінет Міністрів вирішив, що все майно, яке конфіскувала митниця, продаватиметься на акціонах ProZorro.Продажі. Таке рішення я можу тільки вітати.

Врешті-решт, те майно, яке митниця затримала, має бути продане тому, хто заплатить за нього найвищу ціну, і гроші мають піти в державний бюджет. Зараз дуже багато затримуємо одягу, предметів побуту.

Також потрібно навести лад із завезенням так званої «гуманітарки», а саме одягу тисячами тонн. Куди воно дівається і які організації її ввозять? Секонд-хенд возитимуть і надалі, але легально.

                                                                                                                                                                                                                                                                                          Олександр ХОМІЧ

Коментар
26/04/2024 П'ятниця
26.04.2024
25.04.2024