Директорка Сошичненського ліцею поділилася думками про інституційний аудит шкіл

01 Жовтня 2021, 18:00
Директорка Сошичненського ліцею Маріанна Журавель 3649
Директорка Сошичненського ліцею Маріанна Журавель

Як проходить зовнішнє оцінювання роботи волинських шкіл та про враження і результати після інституційного аудиту, спілкувались з директоркою опорного закладу загальної середньої освіти «Сошичненський ліцей» Маріанною Журавель.

Про це інформує управління Державної служби якості освіти у Волинській області.

Нова освітня реформа триває. У першому півріччі 2021 року Державною службою якості освіти України проведено 137 інституційних аудитів, на Волині – 7,  під час яких незалежні експерти оцінювали освітні та управлінські процеси й дотримання закладами освіти вимог законодавства.

– Що ж таке інституційний аудит, у чому його новизна? Які переваги інституційного аудиту на Вашу думку?

– Інституційний аудит – це цілком нова для України процедура оцінювання якості освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти, що базується на ґрунтовному вивченні освітніх та управлінських процесів. 

Новизна полягає у тому, що атестація, яка проводилась раніше в закладах загальної середньої освіти, показувала школі «що не так», то інституційний аудит  показує «як зробити краще». 

При цьому, в учасників освітнього процесу залишається поле для вибору власної стратегії розвитку і шляхів її реалізації.  Іншими словами - атестація, яку раніше проходили школи, була спрямована, здебільшого, на формалізований контроль та перевірку. Головна ж місія аудиту – допомогти школам підвищити якість їхньої діяльності та сприяти зростанню суспільної довіри до освіти. І це, як на мене, основна перевага. 

Крім того, також під час аудиту розглядається взаємодія закладу з засновником та місцевою громадою. Тобто інституційний аудит – це комплексне оцінювання незалежними освітніми експертами умов функціонування закладу, зокрема матеріально-технічного, кадрового забезпечення, створення інклюзивного освітнього середовища тощо…

– З якими проблемами зіштовхувалися під час його проведення?

– Я не можу сказати, що під час аудиту були якісь проблеми… Проблем не було. Було величезне бажання отримати об’єктивну оцінку освітніх та управлінських процесів, побачити свої мінуси і розібратися, що потрібно зробити, щоб цих мінусів було менше, або взагалі не було.

Приємно, що за результатами інституційного аудиту як засновник, так і заклад, отримує не лише оцінку своєї діяльності, а й рекомендації щодо вдосконалення діяльності закладу освіти.

 Після аудиту за кожним із чотирьох напрямів наш заклад отримав достатній рівень оцінювання якості освітньої діяльності. Результатом ми задоволені і він для нас дуже важливий. Але… Найважливіше те, що і ми, і засновник отримали рекомендації щодо покращення освітнього процесу в нашому закладі. 

Ці рекомендації – це саме той результат, заради якого ми відважилися добровільно на позаплановий аудит, це ті підказки, на які ми сьогодні спираємося. Це, так би мовити, навігатор, який показує і нам, і засновнику вірний шлях розбудови нашого закладу й  покращення внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності. 

– Як Ви готувалися до інституційного аудиту?

– Ще зовсім недавно інституційний аудит у мене, як і в багатьох моїх колег, викликав страх та якесь внутрішнє хвилювання. Але, пройшовши навчання експертів, організоване управлінням Державної служби якості освіти у Волинській області, спробувавши себе у ролі освітнього експерта під час інституційного аудиту в Павлівській громаді, мені стало цікаво, чи в правильному напрямку рухаємося ми у своєму закладі, який в минулому році став опорним.

Я,  як директорка з 8-ми річним стажем, чітко розуміла, що як новий добротний дім можна збудувати лише на міцному фундаменті, так і новий опорний заклад загальної середньої освіти «Сошичненський ліцей» потребує міцного підґрунтя у розбудові внутрішньої системи забезпечення якості освіти. 

Тому, порадившись із педагогічним колективом, батьками, учнями, ми прийшли до спільної думки: подати заяву на позаплановий інституційний аудит, що ми і зробили в березні місяці. Аудит розпочався в середині травня і відбувався за чотирма напрямками оцінювання, для кожного з яких розроблені відповідні критерії:

  • освітнє середовище закладу освіти;
  • система оцінювання здобувачів освіти;
  • педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти;
  • управлінські процеси закладу освіти.

Експерти, які працювали у закладі, мали картки спостереження, в яких НЕ вказувалося прізвище вчителя, на уроці якого вони перебували, а спостерігали за процесами: як учитель взаємодіє з учнями, як учні комунікують між собою, які форми роботи застосовуються тощо… 

Ми переконалися, що до такого уроку готуватися особливо не потрібно, це має бути звичайний урок. Для експертів важливо побачити реальну ситуацію – не щоби покарати чи зробити зауваження, а щоби допомогти покращити освітній процес.

– Яка роль батьків, учнів, педагогів в інституційному аудиті?

– Батьки, учні, педагоги є рівноправними учасниками освітнього процесу . Тому їх думка надзвичайно важлива для оцінювання освітнього середовища, організації освітнього процесу та системи оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти. Саме тому під час аудиту проводилось анкетування певної вибірки цих категорій людей. 

В анонімному опитуванні йшлося про організацію освітнього процесу, безпеку в школі, освітнє середовище, педагогічну та управлінську діяльність. З адміністрацією, окремими педагогічними працівниками, представниками органів учнівського самоврядування було проведено інтерв’ю працівниками управління Державної служби якості освіти у Волинській області. 

Приємно, що при підготовці висновків та рекомендацій враховуються результати анкетування, а не лише власні спостереження. 

– Що б Ви хотіли побажати на майбутнє керівникам закладів освіти, які планують проходити зовнішнє незалежне оцінювання?

– Як керівник закладу загальної середньої освіти, який вже пройшов інституційний аудит, хочу побажати своїм колегам успіху і запевнити їх, що боятися чи хвилюватися немає сенсу. 

Адже, інституційний аудит – це гарна мотивація для всіх. Для батьків, які можуть залучатися до життя школи, для учнів - до думки яких прислуховуються, для педагогів – робота яких оцінюється, керівника закладу освіти, завданням якого є формування дієвої стратегії розвитку закладу освіти з проекцією якісної освіти для наших дітей, а також для засновника, який розробляє стратегію розвитку громади, враховуючи стратегічний план розвитку. 

 

Коментар
19/03/2024 Понеділок
18.03.2024
17.03.2024